Činnosti jednotlivých členů školního poradenského pracoviště
1. Výchovný poradce
- Ve spolupráci s třídními učiteli a vyučujícími jednotlivých předmětů vyhledává žáky s výukovými problémy, řeší vzniklé kázeňské problémy, průběžně vše vyhodnocuje, diagnostikuje a navrhuje možné řešení.
- Pomáhá při vytváření Plánu pedagogické podpory (dále PLPP) pro žáky s podpůrnými opatřeními v 1. stupni, sleduje plnění PLPP a jeho průběžné vyhodnocování.
- Pomáhá při vytváření individuálního vzdělávacího plánu – dále IVP (na základě doporučení ze školského poradenského zařízení – dále ŠPZ).
- Pomáhá zprostředkovat vyšetření žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále SVP) v příslušném ŠPZ (žáků s výchovnými problémy i žáků mimořádně nadaných).
- Spolupracuje se ŠPZ a zákonnými zástupci při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se SVP.
- Na základě vyšetření a doporučení z tohoto zařízení připravuje podmínky pro jejich vzdělávání, případně při tvorbě PLPP s podpůrnými opatřeními ve vyšším stupni.
- Spolupracuje s orgány péče o dítě (OSPOD).
- Vede dokumentaci žáků se SVP (v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů).
- Pomáhá ve vyhledávání vhodných možností dalšího vzdělávání pro žáky se SVP.
- V oblasti metodické pomáhá pedagogickým pracovníků při vytváření a hodnocení PLPP, s naplňováním podpůrných opatření pro žáky se SVP, s tvorbou a vyhodnocováním IVP, v práci s mimořádně nadanými žáky.
- Pedagogickým pracovníkům předává informace o práci s žáky se SVP.
2. Metodik prevence
Metodické a koordinační činnosti
- Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci preventivního programu školy.
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.
- Metodické vedení činností pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování (preventivní práce s třídními kolektivy apod.).
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
- Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti.
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování.
- Získávání nových odborných informací a zkušeností.
- Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
- Vedení dokumentace, evidence a administrativa, související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
Poradenské činnosti
- Orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům.
- Spolupráce s učiteli, participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
3. Školní psycholog
Diagnostika, depistáž
- Zjišťování sociálního klimatu ve třídě.
- Screening, ankety, dotazníky ve škole.
Konzultační, poradenské a intervenční práce:
- Individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení).
- Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce.
- Skupinová a komunitní práce s žáky.
- Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
- Podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
- Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání.
- Konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí.
- Pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí.
Metodická práce a vzdělávací činnost
- Metodická pomoc třídním učitelům.
- Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky (konzultace a metodické vedení).
- Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé).
- Koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními.
- Metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu.
- Besedy a osvěta (zákonným zástupcům).
- Prezentační a informační činnost.
4. Kariérový poradce:
- Poskytuje poradenskou činnost pro rodiče a žáky při volbě povolání, při vyplňování přihlášek na střední školy, při odvolacím řízení.
- Spolupracuje s úřadem práce a se zástupci středních škol, podává informace o středních školách, zprostředková testování žáků v rámci profesní orientace
- Pečuje o žáky, kteří ukončí základní vzdělávání dříve než v devátém ročníku
- Poskytuje metodickou pomoc pedagogům v otázkách kariérového rozhodování žáků.
5. Školní speciální pedagog
Školní speciální pedagog na naší škole vykonává činnosti zaměřené na:
- podporu a vyhledávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami,
- zajištění speciálně pedagogické diagnostiky,
- pravidelné hodiny reedukace (náprav) pro žáky se specifickými poruchami učení,
- vedení a účast při vytváření vzdělávacích plánů (IVP, PLPP) pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami,
- spolupráci s učiteli a s rodiči žáků,
- spolupráci se školskými poradenskými zařízeními a dalšími institucemi.
Žáci mohou se školním speciálním pedagogem konzultovat a řešit:
- problémy s učením, studijní selhávání, potíže se soustředěním, apod.,
- vztahy s vrstevníky, učiteli, apod.
Rodiče mohou se školním speciálním pedagogem individuálně konzultovat:
- studijní a výchovné problémy dětí,
- použití vhodných kompenzačních pomůcek a metod reedukace specifických poruch učení v domácím prostředí,
- doporučení další odborné péče.
Pedagogové mohou úzce spolupracovat se školním speciálním pedagogem a konzultovat:
- individuálně vzdělávací a výchovné problémy žáků,
- volbu vhodných výukových metod a strategií spolu s formou reedukace,
- podporu a pomoc při vytváření i vyhodnocování individuálních vzdělávacích plánů a plánů pedagogické podpory.
6. Sociální pedagog
- Pomáhá rodinám s řešením sociální a finanční situace.
- V případě zájmu vede kroužek pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí.
- Podporuje pedagogy při jednání s rodiči a s organizacemi a institucemi – OSPOD, Policií ČR, MP, soudy apod.
- Podporuje rodiče v oblasti spolupráce s dalšími subjekty.
- Podporuje žáky ohrožené školním neúspěchem
- Spolupracuje s neziskovými organizacemi (Obědy dětem apod.)
7. Koordinátor inkluze
- Koordinuje a řídí činnosti školního poradenského pracoviště, spolupráce se všemi jeho odbornými pracovníky, pedagogickými pracovníky školy a školními asistenty.
- Vytváří podmínky pro podporu inkluzivního školního klimatu a inkluzivního vzdělávání.
- Spolupracuje s ostatními pedagogickými pracovníky v rámci inkluzivního vzdělávání
- Identifikuje, pojmenovává a vyhodnocuje případné problémy inkluzivního vzdělávání na škole.
- Navrhuje změny podporující inkluzivní vzdělávání a vyhodnocuje úspěšnost zaváděných změn.
- Koordinuje aktivity podporující osvětu inkluzivního vzdělávání.
- Spolupracuje s ostatními členy odborného projektového týmu na jednotlivých úkolech klíčových aktivit – dle potřeby vyplývající z realizace projektu (průběžné porady, odborná setkání pracovníků ŠPP).
- Pečuje o webovou prezentaci ŠPP na stránkách školy, pravidelné aktualizace.