Na naší škole pracuje pod vedením koordinátora inkluze Mgr. Jany Smetanové školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP).
ŠPP poskytuje zdarma poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům, ve složení výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, speciální pedagog a karierový poradce.
K jeho hlavním cílům patří posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence a zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Činnost školního poradenského pracoviště je legislativně podpořena vyhláškou č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a vyhláškou č. 197/2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízení.
Cíle školního poradenského pracoviště
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
- prevenci školní neúspěšnosti,
- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
- podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole,
- včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
- průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
- metodickou a poradenskou podporu učitelům i rodičům,
- spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
- spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními
SYSTÉM PÉČE O ŽÁKY S PŘIZNANÝMI PODPŮRNÝMI OPATŘENÍMI VE ŠKOLE
1. stupeň – plán pedagogické podpory ( PLPP) – sestavuje třídní učitel ve spolupráci s učitelem konkrétního předmětu za pomoci výchovného poradce. PLPP stanoví metody a formy práce se žákem, způsob kontroly osvojených dovedností. Výchovný poradce organizuje schůzky s rodiči k vyhodnocení výsledků dosažených žákem nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření. PLPP má písemnou podobu a obsahuje:
- charakteristiku žáka a jeho obtíží
- stanovení úkolů PLPP
- podpůrná opatření ve škole - metody výuky, organizace výuky, hodnocení žáka, pomůcky, požadavky na organizaci práce učitele
- podpůrná opatření v rámci domácí přípravy
- vyhodnocování PLPP
2. stupeň – individuální vzdělávací plán (IVP) – sestavuje třídní učitel ve spolupráci s učitelem konkrétního předmětu a za pomoci výchovného poradce na základě doporučení ŠPZ a žádosti zákonných zástupců. Kontrola dosažených výsledků vzdělávání probíhá 2krát ročně.
3. - 5. stupeň - individuální vzdělávací plán – na základě doporučení ŠPZ může obsahovat konkrétní změny v obsahu učiva a změny ve výběru učiva a změny očekávaných výstupů.
Provádění podpůrných opatření:
Metody výuky:
- využívání odlišných stylů práce
- respektování pracovního tempa žáků
Organizace výuky:
- skupinová výuka
- členění výuky do kratších celků
- vkládání krátkých přestávek
- střídání činností
- zasedací pořádek
Na doporučení ŠPZ zařadit speciálně pedagogickou a pedagogickou intervenci.
NADANÝ ŽÁK A MIMOŘÁDNĚ NADANÝ ŽÁK
Nadaným žákem se rozumí jedinec, který vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech.
Zabezpečení vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
Pro zajištění vzdělávání těchto žáků se sestavuje IVP. Na jeho tvorbě se podílí třídní učitel ve spolupráci s učiteli předmětů, kde se nadání projevuje a s výchovným poradcem.
Specifikace provádění podpůrných opatření:
- předčasný nástup do školy
- účast žáka ve výuce jednoho či více předmětů ve vyšším ročníku
- obohacování vzdělávacího obsahu
- zadávání specifických projektů
Činnosti školního poradenského pracoviště
- poskytnutí krizové intervence žákovi, který se octne v psychicky mimořádně náročné situaci;
- spolupráce s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných,
- reedukace žáků se specifickými poruchami učení,
- evidenci zpráv z pedagogicko–psychologických a jiných vyšetření,
- práce s třídními kolektivy (diagnostika vztahů - třídní klima, školní klima, rozvoj spolupráce a komunikace, posílení pozitivních vztahů, rozvíjení osobnosti a sociálních dovedností),
- anonymní anketní šetření a průzkumy ve škole (výskyt sociálně patologických jevů, vztah žáků k vyučovacím předmětům apod.) a konzultování zjištěných údajů s vedením školy, výchovným poradcem, školním metodikem prevence, třídním učitelem, při důsledném zachovávání anonymity jednotlivých žáků, kteří se šetření účastnili;
- opatření k maximálnímu využití potenciálu žáka,
- opatření k posílení pozitivní atmosféry ve škole,
- preventivní programy pro žáky.